De Vries onderweg naar de digitale fabriek Meer klantgemak: ‘Digitalisering van het productieproces is de toekomst’
De werktekening upload je naar het klantportaal. Meten heb je een prijsopgave binnen en met een muisklik zet je de order gereed en wordt transport ingepland. Je ontvangt gedurende het galvaniseer-proces een update vanuit de productie en de uiteindelijke gereedmelding. Is dit hoe de (nabije) toekomst eruit ziet?
Meer digitalisering, meer automatisering, meer klantgemak. Dat is wel de toekomst, ook in de galvanotechniek verwacht Robin de Vries, directeur van De Vries Surface Technologies. “De huidige en zeker toekomstige generatie klanten is gewend aan ‘vandaag besteld, morgen geleverd’ en online zaken doen. Daar moeten we wat mee.”
Digitaal organiseren
De eerste automatiseringsslag is al even geleden gemaakt bij De Vries Surface Technologies. Met een ERP-pakket worden diverse zaken digitaal geregeld, zoals een automatische orderbevestiging, gereedmelding van producten en facturering.
24/7 online regelen
Maar aan de voorkant wil Robin ook een slag maken. “Aan de kant van verkoop en offertes. We hebben op de website al de mogelijkheid om direct een afspraak met mij in te plannen, maar ik ben ook bezig met een project om offertes verder te digitaliseren. De nieuwe generatie is gewend om op elk moment van de dag en snel wat online te kunnen regelen. Daarin wil ik mee.”
Van mail naar uploaden
Zover is het nog niet. “Het is de bedoeling dat klanten CAD-bestanden kunnen uploaden en dat er automatisch een prijs gegenereerd wordt. Op dit moment worden prijzen per mail aangevraagd en moeten wij op basis van een tekening, vaak een PDF, een prijs bepalen. Dit is tijdrovend en nooit zo constant als software. Uiteindelijk willen wij orders automatisch genereren. De era van het overtypen van regeltjes zijn we echt voorbij, maar als oppervlaktebehandelingsbranche blijven we helaas toch achter. Hopelijk kan ik daar wat aan doen.”

Digitale fabriek
De zogenaamde digitale fabriek komt steeds wel dichterbij; klanten die hun order kunnen volgen tot en met gereedmelding. “Die ‘digitale fabriek’ kunnen wij ook verder uitbreiden tot meer automatisering van onze bedrijfsprocessen. Zeker nu er vergrijzing is en het vinden van geschikte medewerkers een uitdaging is kun je personeelstekort oplossen met robots en automatisering.”
Maatwerk
Wat nu al mogelijk is, wordt al geautomatiseerd. Zoals het starten van het productieproces. “Robotisering is ook nog iets voor de toekomst. Veel orders zijn maatwerk en daarbij zijn mensen onmisbaar.”
Koffie versus online
Automatisering en digitalisering klinken vaak onpersoonlijk. Robin: “Ik ben voor een kop koffie drinken, persoonlijk contact. Maar heel langzaam zie ik die behoefte ook veranderen. Wat mij betreft blijft dat persoonlijke gesprek bestaan. Maar ik hoop met meer automatisering bij te dragen aan het eenvoudiger en efficiënter maken van processen. Zodat er meer tijd overblijft voor de kwaliteit, aandacht voor de klant en innovatie.”
Een keer sparren over de voordelen van digitalisering? Of toch liever een kop koffie? Wij denken graag met je mee.
Share this
AANGESLOTEN BIJ



